Even de Koppen XL-reportage binnenkoppen

Een halfuur lang zond Koppen XL gisterenavond (VRT, dinsdag 25 maart) een promotiefilm uit voor onze blog. Zo leek het wel. Alleen vergaten ze binnen te euhhh koppen, door niet naar onze blog verzekeringscoach.be door te verwijzen. Een gemiste kans, maar een die wij natuurlijk niet laten liggen. Wij zien liever opportuniteiten dan gemiste kansen.

De valkuilen van de verzekering, zo heet de reportage die de Koppenredactie overnam van de RTBf-collega’s van het duidingsprogramma Question à la une. De titel alleen al past zo op heel wat bijdragen die je tot nog toe hier kon lezen. Met dien verstande dat wij niet alleen het probleem fijntjes fileren, maar daar bovenop ook advies geven. Iets waar de televisiekijker blijkbaar geen recht op had. Met tal van levensechte voorbeelden werd gehamerd op alles wat verkeerd kan gaan bij ongeval of schade, op de kleine en lettertjes van de grote verzekeringsmaatschappijen. Maar waar je slim advies vindt? Hoe je je al die ellende kunt besparen? Even dachten wij: straks verschijnt onderaan het beeld een infoband met een verwijzing naar verzekeringscoach.be, de ideale startplaats voor wie zich wil informeren en laten bijstaan. Het was vrij laat op de avond, dus vergeef ons dit droombeeld.

Maar gek is die gedachte toch niet? Schreven wij in het prille begin al niet: Verzekerd? Ja, verzekerd van een vals gevoel van veiligheid. En recent nog over de valkuilen in de hospitalisatieverzekeringen (3 tips om een financieel infarct in het ziekenhuis te vermijden), over de risico’s bij jouw verdediging bij schadegevallen (Mijn partner en kinderen worden mijn tegenpartij bij de verzekeraar) en over Kant-en-klare verzekeringen? Hou je ogen open.

Valse bescheidenheid siert niet, dus geven wij graag toe dat we toch wel trots zijn op onze aanpak en onze blog. Ons beroep is veranderd. Wij zijn geen handelaars in beleggings- en verzekeringsproducten. Wij verlenen advies – deze blog is daar een mooi voorbeeld van. Het internet is een mooi ding, anders las je deze bijdrage niet, maar wij denken soms ook dat klanten die enkel vertrouwen op aanbiedingen die ze vinden op internet onnodige risico’s nemen. En we verstaan dat ook, want zijn wij niet allemaal op zoek naar de goedkoopste verzekering? Lezen we niet allemaal enkel de hoofdtitel op de verzekeringspolis en gaan we voorbij aan de kleinere letters? Nemen we geen grote risico’s door zaken te verzwijgen voor de verzekeraar waardoor we onderverzekerd zijn? Bij dat laatste denk ik aan een fenomeen dat zich in toenemende mate voordoet bij autoverzekeringen: om lagere premies te moeten betalen, verzwijgt men al eens dat zoonlief eigenlijk de gebruikelijke bestuurder is van de auto van ma of pa. Als puntje bij paaltje komt, moet men vaststellen dat men eigenlijk onverzekerd rondrijdt. Een denkbeeldige besparing die je duur kan komen te staan.
En ook voor beleggingen verlaten sommigen zich enkel op wat ze online vinden.

Wat mensen dus best doen? Zich laten bijstaan door experten die wél weten wat er in de kleine lettertjes staat. (De programmamakers raadden de kijkers aan: lees eerst de kleine lettertjes alvorens je tekent. Meteen dachten wij: je moet ze niet alleen lezen, je moet ze ook begrijpen.)
Nu, begrijp ons niet verkeerd. Eigenlijk zijn wij erg blij dat Koppen XL de vinger op de wonde heeft gelegd, alleen ontbrak het vervolg: zoek deskundig en onafhankelijk advies. Want het is essentieel dat we ons wel degelijk goed verzekeren tegen die ongevallen waarvan de financiële gevolgen niet zelf kunnen dragen.

Dank je wel, dus, Koppen XL. Voor de excellente voorzet. Wij veronderstellen dat wie gisteren tijdens de reportage geregeld ja knikte, vanaf nu regelmatig onze blog zal lezen en ons advies zal inroepen.

Bekijk de volledige reportage op:
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/programmas/koppen/EP_140325_KoppenXL

Share This:

Comments ( 0 )

    Leave A Comment

    Your email address will not be published. Required fields are marked *