Fiets of e-bike? Een verschil in spierkracht én verzekering!

Ze steken wielerliefhebbers die het volledig op eigen kracht doen steeds vaker de ogen uit: elektrische fietsers die gezwind elke helling nemen alsof het een afdaling is. Zonder één druppel zweet. Bijna één op de vier fietsen (23%) die vorig jaar verkocht werd, was een elektrische fiets of een e-bike. Er worden momenteel dus evenveel elektrische fietsen verkocht als traditionele stadsfietsen (25%). Vroeger werd een fiets nogal eens ‘een benenwagen’ genoemd, die tijd is zoetjesaan voorbij.

Ook al zijn senioren verantwoordelijk voor de helft van die verkoop (54%), toch laten steeds meer veertigers en vijftigers zich in het zadel van een elektrische tweewieler zakken (20,5%). In vele gevallen voor woon-werkverkeer en steeds meer ook als alternatief voor een tweede wagen in het gezin. Dat alles is goed nieuws voor de gezondheid van wie vaker op de fiets zit, goed nieuws voor het milieu, goed nieuws voor wie minder in de file wil staan.

Naarmate er meer (elektrische) fietsers de baan op gaan, verhoogt helaas ook de kans op ongevallen. Bijlange niet overal is de verkeersinfrastructuur fietsvriendelijk en zonder carrosserie blijf je natuurlijk ook meer kwetsbaar dan in de wagen. Leve fluohesjes en fietshelmen. Leve ook een goede verzekering. Want ja, hoe zit dat nu? Is er een verschil in verzekeringen tussen een gewone fiets, een elektrische fiets of een e-bike?

Voor een gewone stadsfiets is het eenvoudig: veroorzaak je schade aan iemand anders bij het gebruik van je fiets, dan wordt de schade vergoed door je familiale verzekering.

Voor elektrisch aangedreven fietsen moet je het onderscheid maken tussen elektrische fietsen en e-bikes. Het grote verschil is snelheid en spierkracht.
Een elektrische fiets geeft je pas een extra duwtje als je zelf trapt. Stop je met trappen, dan valt de motor stil. Span je je spieren goed in en ga je sneller dan 25 km/uur, ook dan valt de motor stil. Als je met zo’n fiets schade berokkent aan iemand anders, komt opnieuw de familiale verzekering tussen. Let op: als je toch sneller dan 25 km/uur kan met de motor, ben je niet meer verzekerd. Weet ook dat de politie heeft aangekondigd dat ze elektrische fietsen op de rol zullen zetten om de maximumsnelheid te controleren. Nog een tip: het is een kleintje om je makelaar te vragen of je familiale verzekering mogelijke schade met je elektrische fiets dekt.
Een e-bike, dat is een ander verhaal. E-bikes halen snelheden van meer dan 25 km/uur en hebben een motor die blijft werken, ook al trap je zelf niet. De snelste e-bike haalt zelfs snelheden tot 70 km/uur! Geen wonder dat e-bikes – sommigen spreken van speedbikes – volgens de letter van de wet geen fietsen, maar bromfietsen zijn. Vergeet je familiale verzekering voor e-bikes, voor deze tweewielers moet je wel degelijk een wettelijk verplichte bromfietsverzekering afsluiten. Voor e-bikes moet je bovendien ook een nummerplaat aanvragen.

Nog twee tips voor we je veel rijplezier toewensen.
Eén: sluit nooit een rechtsbijstandsverzekering af bij dezelfde maatschappij bij wie je een familiale of bromfietsverzekering afsluit. Geef de voorkeur aan een onafhankelijke rechtsbijstandsverzekeraar. Zo vermijd je belangenconflicten.
Twee: twijfel je welke verzekering je nodig hebt? Aarzel niet, en vraag ons advies. Wij pluizen dat graag voor je uit.

Share This:

Comments ( 0 )

    Leave A Comment

    Your email address will not be published. Required fields are marked *