Kant-en-klare verzekeringen? Hou je ogen open!

Dat we tegelijk onder- en oververzekerd zijn. Te weinig en te veel tegelijkertijd. Laat dat inzicht uit onze vorige blog ons motiveren om het anders, maar dan ook écht anders aan te pakken. En neen, dit is geen wat late nieuwjaarsbrief van advieskantoor Kockaerts met onrealistische voornemens en wankele wensdromen. Dit is de manier waarop wij al jaren werken en nog jaren zullen werken en verklaart meteen waarin wij ons onderscheiden als onafhankelijke verzekeringscoach.

Je kent ze wel, die voorgedrukte formulieren zonder veel uitleg waar je snel een en ander hoeft aan te vinken en te ondertekenen en je hebt je verzekering? Tegen een bodemprijs uiteraard. En de klant denkt: ‘Voor dat geld kan ik niet sukkelen. Ik zal dat maar vlug nemen, je weet maar nooit…’ Klinkt allemaal mooi, maar is de klant daar het beste mee gediend? Dat is toch een relevante vraag? Zijn de dekkingen wel voldoende? Want laat ons niet flauw doen, als het nodig is een beroep te doen op je verzekering, is het toch beter dat de uitkeringen dekken wat je nodig hebt? En misschien was een betere verzekering zelfs fiscaal aftrekbaar geweest.


Vandaag verzekeren te veel mensen zich zonder plan. Ze stellen niet de juiste vragen over hun verzekeringen. Sommige maatschappijen en vertegenwoordigers spelen daar handig op in. Ze trekken de baan op, klampen je aan en zeggen: ‘Hé, ik heb voor jou nagedacht wat je risico’s zijn.’
 Lees dat maar als: ‘Ik heb voor jou een behoefte gecreëerd.’ Men creëert inderdaad behoeften en zorgt ervoor dat daar een product tegenover staat dat snel een goedkoop kan worden verkocht zonder al te veel uitleg. Maar eigenlijk moeten we de klant zelf laten nadenken over zijn risico’s en hoe hij zich wil indekken en hem daarin begeleiden. Niet inspelen op emoties of op het gemoed. Moet je weten, er zijn verzekeraars die zeggen tegen potentiële klanten: ‘Heb je er wel al eens aan gedacht dat je zou kunnen doodvallen? Dan wil je toch je nabestaanden niet met kosten opzadelen? Maar als je hier tekent, hoef je je daar niet langer zorgen over te maken.’ Met een dergelijke aanpak benader je niet de kern van de zaak. Als ik een auto koop, moeten ze mij ook niet in eerste instantie uitleggen hoe de cd-speler werkt of de zetelverwarming, maar wel hoe die mij veilig en bedrijfszeker van punt a naar punt b zal brengen en blijven brengen. Da’s namelijk de essentie. De rest is meegenomen.

Vandaag zijn te veel mensen al tevreden als ze om het even welke verzekering hebben, liefst tegen de laagste prijs. Helaas ook zonder oog voor de inhoud ervan. Wat drijft hen tot zo’n irrationeel gedrag? Want irrationeel is het wel degelijk, want als puntje bij paaltje komt, voelen velen zich bedrogen als hun verwachtingen niet ingelost worden. Met alle gevolgen vandien. En met imagoschade voor iedereen die actief is in het verzekeringswezen. Het is ook een neerwaartse spiraal: de klanten stellen hun verwachtingen al op voorhand bij, maar stellen daar tegenover dat ze er geen prijs meer voor willen betalen. Je ziet toch zo die roetsjbaan waar je met die redenering op terechtkomt voor je?

Behoeften creëren, snelle en goedkope contracten zonder inhoud… daar passen wij dan ook voor. Wij zien onze rol als onafhankelijk verzekeringskantoor als die van een architect in verzekeringen. Wij gaan eerst na wat de doelstellingen zijn van de klant, welke risico’s hij loopt, welke tegenslagen hij kan dragen. Want wat voor zin heeft het om een klant bijvoorbeeld een pensioenspaarplan voor te stellen bij het begin van zijn carrière als zijn inkomsten nog laag zijn en hij bij de minste tegenslag niet meer weet van welk hout pijlen maken? Laat staan dat hij dan nog ademruimte heeft om centen opzij te zetten voor dat spaarplan. De doelstelling van een pensioenspaarplan is over 40 jaar een extra inkomen te verwerven. Maar als je in tussentijd langdurig ziek wordt, bijvoorbeeld, dan zul je die doelstelling nooit halen. En dus is ons advies: je leeft niet alleen over 40 jaar, maar ook nú. Zorg dan ook voor een gewaarborgd inkomen om het ‘hier en nu’ te beschermen.

Share This:

Comments ( 0 )

    Leave A Comment

    Your email address will not be published. Required fields are marked *