Makelaars met toekomstvisie moeten zich opnieuw uitvinden

In deze digitale tijden moet elk beroep zich opnieuw uitvinden en ook de invulling van onze professie – verzekeringsmakelaars – staat voor een grondige hertekening. Op zich een goede zaak, want aan de oorsprong van die revolutie staat een beter geïnformeerde klant die wil geadviseerd en bediend worden door een uitgeslapen makelaar met een meer dan behoorlijke bagage professionele expertise. Wie kan daar nu tegen zijn?

Het betekent wel dat de doorsnee makelaar zijn oude, vertrouwde routine zal moeten loslaten. Dat hij meer dan standaardproducten uit zijn/haar schuif zal moeten toveren. Dat hij zijn defensieve houding tegenover de wijzigende marktomstandigheden zal moeten laten varen.
Een goed geïnformeerde klant doorprikt snel holle slogans. Met “ik ben de beste”, “ik ben de voordeligste”, “ik ben de snelste”… zullen we er niet meer komen. Het zijn ontegensprekelijk noodzakelijke kwaliteiten voor verzekeringsmakelaars, maar meer dan ooit zal hun reëel toegevoegde waarde een doorslaggevende rol spelen. Maatwerk. Daar komt het op aan. De klant overtuigen dat wat de makelaar biedt intrinsiek beter aansluit bij zijn persoonlijk profiel dan een via het internet aangeboden standaardoplossing.

Omarm de toekomst

Zeker: voor makelaars breekt een periode van onzekerheid aan. De oplossing is niet de realiteit ontkennen, noch in een holletje kruipen.
We moeten de toekomst omarmen. Elke verandering gaat gepaard met een gezonde portie angst omdat wat bekend is, in snel tempo verdwijnt. Maar elke verandering betekent nieuwe kansen die we moeten leren kennen. We moeten onszelf en ons vak opnieuw uitvinden – gelukkig hoeven we daarvoor niet in het laboratorium.
Meer dan ooit zal bijscholing en permanente vorming de motor zijn van de succesverhalen van morgen. Hoe de toekomst er precies uitziet, weet niemand precies te vertellen. Dat het een toekomst is waarin de makelaar de klant centraal stelt en met raad en daad bijstaat, is een zekerheid. Net zoals het een zekerheid is dat makelaars die niet – met vallen en opstaan – een nieuwe strategie bedenken, een zaak zijn van het verleden.

Share This:

Comments ( 0 )

    Leave A Comment

    Your email address will not be published. Required fields are marked *