Opgelet voor verdachte mails die om identiteitsgegevens vragen (Phishing)

De laatste dagen zijn er weer veel meldingen van verdachte mails die naar persoonlijke gegevens vragen. Phishing is een methode die fraudeurs toepassen om vertrouwelijke gegevens zoals uw paswoord, pincode, nummer van uw bank- of identiteitskaart te ontfutselen. Hun doel? Betalingen vanaf uw rekening uitvoeren met behulp van de “gestolen” informatie.

Hoe gaan ze meestal te werk?

Phishing gebeurt vaak in 2 of 3 stappen:

  • Stap 1: fraudeurs misbruiken het logo en de identiteit van uw bank om misleidende e-mails te maken. In deze e-mails wordt u onder een vals voorwendsel overtuigd om uw bankgegevens na te kijken door op een link in de mail te klikken.
  • Stap 2: de link brengt u naar een valse webpagina die sprekend lijkt op de aanmeldingspagina van Homebanking. Daar wordt u gevraagd om een aantal velden in te vullen of handelingen uit te voeren. Voor u het weet, heeft u al uw vertrouwelijke gegevens vrijgegeven.
  • Stap 3: daarna krijgt u mogelijk nog een bedrieglijke telefoon. Iemand die zich voordoet als bankmedewerker vraagt naar enkele cijfercodes die u dient te genereren met uw bankkaart en kaartlezer, zogezegd om de update van uw gegevens te bevestigen. In werkelijkheid voert de fraudeur met die codes betalingen uit vanaf uw rekening.

Waarop kan u letten om phishing te herkennen:

  • Bedrieglijke mails bevatten meestal schrijffouten.
  • Uw bank zal nooit vertrouwelijke gegevens via e-mail opvragen.
  • Kijk of de website wel “echt” is. Als de url met ‘https://’ begint en ‘[naam van uw bank].be’ bevat zit u meestal goed.
  • Uw bankier zal nooit vertrouwelijke gegevens via de telefoon vragen. Bij twijfel, bel zelf terug naar uw bankier.

Wat te doen indien u phishing vermoedt?

Verwittig onmiddellijk uw bankier. Deze heeft meestal een speciaal e-mailadres waarnaar u de e-mail kan naar doorsturen. Zij zullen dan de link blokkeren. Daarna dient u onmiddellijk de e-mail te verwijderen (zeker niet op de link klikken!).

Als u toch reeds de gevraagde data ingevuld hebt, gelieve dan uw bank telefonisch te contacteren. Mocht dit gebeurd zijn buiten onze openingsuren, stuur dan toch zeker al de e-mail door naar uw bank.

Nog vragen? Contacteer Advieskantoor Kockaerts.

Share This:

Comments ( 0 )

    Leave A Comment

    Your email address will not be published. Required fields are marked *